Nusa Lembongan |
Muutaman päivän jaksoi Kutan loputonta kaupustelijoiden
häätämistä, moottoreiden pärinää ja alkoholin tuottamaa päänsärkyä. Jotain oli
tehtävä. Alkuperäiseen suunnitelmaan kuului tutkimusmatka venekyydillä Gilin
saarille, mutta luonnollisesti nukuimme aamulähdön ohitse. Olimme kuitenkin
päättäväisiä: ”Yhtään darra-aamua ei täällä enää vietetä.”. Joten rinkat (omani
tosin edelleen kateissa) selkään ja taksilla kohti Sanuria. Siellä oli
tarkoitus tiedustella mahdollisuuksista päästä vielä paatilla Gilin saarille
tai vaihtoehtoisesti yöpyä paikan päällä ja lähteä vesille aamulla. Gilille ei
ollut enää asiaa, mutta kaveri matkafirman luukulla välttävällä englannilla
onnistui kertomaan, että Nusa Lembonganille pääsisi ja vene lähtee nyt. Nusa…
mikä? Kuulosti lupaavalta. Kuulemma seuraavana päivänä saarelta pääsee myös
jatkamaan kohti Giliä, joten mehän tartuimme tarjoukseen.
![]() |
Paikallistakin naurattaa... |
Parikymmentä ihmistä vetävä paatti hieman vajaalla
kapasiteetilla ja kuudella aikuisen villisian kokoisella perämoottorilla antoi
melko railakkaat kyydit. Puolisen tuntia myöhemmin ja onnellisena oman hengen
säilymisestä edessämme oli toivottu näky – rauha. Kukaan ei repinyt hihasta
eikä kaupannut päihteitä tai naisseuraa. Lembongan onkin varsin pieni saari
Balin kyljessä (tässä kartta), ja pysyviä asukkaita on noin 5000. Ennen vain
kovimpien reppureissaajien, surffarien ja sukeltajien suosima saari on
kasvattanut viime vuosina merkittävästi rooliaan turistikohteena. Saaren
asukkaat tienaavatkin pääsääntöisesti elantonsa nykyään turismista merilevänkasvatuksen
sijaan, joka oli ennen käytännössä ainut elinkeino, ja on sitä edelleen
naapurisaari Nusa Ceninganissa. Onneksi emme olleet liikkeellä sesonkiaikaan,
joten saari oli hyvin rauhallinen ja paikallisiin törmäsi huomattavasti
turisteja useammin.
Five Brothers Homestay |
Emme siis tienneet saaresta etukäteen yhtään mitään.
Majapaikan löytäminen oli tietenkin ensimmäisenä listalla ja melko pian
selvisi, että liikkumiseen on kaksi keinoa: jalan tai skootterilla. Valtavirrasta
poiketen itse en koskaan omistanut kaksipyöräistä, enkä sellaisella ole ajanut.
Kerran olin veljen kyydissä isoäidin kotitalon hiekkateillä ja toisen kerran
kännissä jossain päin Paraisia. Kyytiläiseksi päädyin tälläkin kertaa ja hauskaa oli! Harhailu viidakon keskellä käyttökelvoton kartta kourassa johti
lopulta Five Brothersiin. Alle kympillä koko reissun ylivoimaisesti paras majoitus
hinta/laatusuhteeltaan. Ja mikä parasta, pääsin vihdoin hoitamaan seikkailun
aikana melko punaiseksi muuttunutta ihoa.
Rusketusta |
Ruuan, juoman ja hetkellisen levon jälkeen nappasimme GoPron
käsivarren jatkeeksi ja lähdimme ottamaan selkoa tästä mystisestä saaresta.
Ympäriltä paljastui mangrovemetsää, paikallisten arkea ja kulttuuria. Päädyimme
jopa puolivahingossa riippusiltaa pitkin Nusa Ceninganin puolelle kääntymään.
En saanut videokuvaa käsiini tähän hätään, mutta olkoon se erillisen postauksen
aihe tulevaisuudessa, sen verran silmiä avartavaa materiaalia tuli kuvattua.
Mielenkiintoinen ylitys kaksipyöräisillä |
Eniten pisti silmään paikallisten hautausmaat. Itse
hautuumaat olivat rakenteeltaan karuja, mutta yksittäisten hautojen muodostama väripaletti
synkkyyden keskellä oli vaikuttava näky. Hautakivet olivat koristeltu ja ympäröity
kukkasidonnaisilla, ja koko teosta suojeli erikokoiset ja väriset aurinkovarjot.
Myöhemmin kuvailin tätä taidetta eräälle hollantilaisnaiselle, joka onnekseni
tiesi kertoa tästä tapakulttuurista lisää. Hän oli itse tullut saarelle
meditoimaan ja oli eräänä päivänä paikallisen vanhuksen kanssa kierrellyt
kyliä, vieraillut koulussa ja keskustellut hänen kanssa kaikesta aina uskonnosta
kielitaitoon. Vaikka Indonesia on muslimivaltio, valtaosa Balin alueen
asukkaista tunnustaa uskonnokseen balilaisen hindulaisuuden, joka on sekoitus
hindulaisuutta, buddhalaisuutta, animismia ja muinaisten esi-isien palvontaa. Uskontoon
liittyy olennaisesti sielun vapauttaminen ruumiista kuoleman jälkeen. Ruumis nähdään
vain väliaikaisena kotina sielulle, joka pääsee vapaaksi ainoastaan
hävittämällä ruumis polttorituaalissa. Polttohautaus on koko uskonnon tärkein rituaali, ja hulppea sellainen, jossa vainajalle osoitetaan kunnioitusta. Miksi sitten vainajat ovat haudattuna
maahan? Kustannukset (kuulemma tuhannesta
eurosta ylöspäin) tämän ainutkertaisen poismenon järjestämiseen ovat
perheenjäsenille usein aivan liian suuret kuoleman yllättäessä, joten vainajat
haudataan väliaikaisesti maahan. Huolitellut hautapaikat ovat merkki
arvostuksesta ja kunnioituksesta poismenneen ruumiissa edelleen olevaa sielua
kohtaan.
Paikalliset itsepuolustuslajin pauloissa |
Muutaman tunnin ajelu oli yksi reissun parhaimmista ja avartavimmista kokemuksista tähän asti. Pian sen jälkeen kuitenkin tuntui siltä, että tämän
saaren antimet on läpi koluttu. Paikka oli upea ja tervetullutta vaihtelua
Kutan jälkeen, mutta ei siellä neljälle nuorelle miehelle kovin paljon
aktiviteetteja ollut tarjolla.
Aamulla kohti Giliä!
(Täysin aiheesta irrallisena huomiona on pakko mainita, että Kutalta löytyy Bubba Gump Shrimp – niminen ravintola. Kaikki, jotka ovat nähneet Forrest Gumpin, tietävät mistä puhutaan, ja te jotka ette ole sitä nähneet, katsokaa se. Pari kertaa piti hieraista silmiään, mutta kyllä, Bubban pitkäaikainen unelma on näköjään vihdoin toteutettu! Näyttivät vielä televisioistaan Forrest Gumpia ikuisella toistolla…)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti