Toinen Hofsteden kulttuurien ulottuvuuksista, jota haluan
verrata Suomen ja Korean välillä on individualismi vs. kollektivismi.
Vaikka suomalaiset ovat perinteisesti todella isänmaallista
sakkia, on individualismi, yksilöllisyys, itsenäisyys ja riippumattomuus
nykyään yhä enemmän esillä. Suomalaiset eivät halua nojautua muihin. Toki
tässäkin asiassa oma toimeentulo ja asema yhteiskunnassa vaikuttavat olennaisesti.
Varsinkin taloudelliset asiat hyvin hoitava henkilö on itsenäisempi ja pääsääntöisesti
kannattaa ajatusta yksilön vastuun kasvattamisesta. Toisaalta heikommin
menestyvä vaatii kollektiivisuutta, tukea yhteiskunnalta, ystäviltään ja
läheisiltään. Itsenäisyydestään ylpeä ja yhtenäinen Suomen kansa ei monissa
kysymyksissä vaikuta nykypäivänä enää kovin yhtenäiseltä. Tuloerot kasvavat ja
suuret taloudelliset ja poliittiset kysymykset jakavat rankasti mielipiteitä,
joten yksiselitteistä linjaa suomalaisten kollektiivisuuden tai individuaalisuuden
tasosta on vaikea vetää.
Korealaiset ovat todella toisistaan huolta pitävää kansaa,
vaikka samanlaista hyvinvointivaltiota ei siellä olekaan. Patrioottinen asenne
on vahvasti läsnä, ja korealaiset ottavat esimerkiksi kotimaansa edustamisen
urheilussa tai muussa vastaavassa todella vakavasti. Ulkomailla hyvin menestyvä
korealainen on nopeasti kotimaassaan kansallissankari, mutta epäonnistuessaan
tai huonoa kuvaa antaessaan henkilö voidaan nähdä pettäneen oman kotimaansa ja
sen kansalaiset. Toisaalta paljon asioita jätetään yksilön itsensä harteille.
Yliopistotason koulutus tulee kustantaa itse, opiskelu on hyvin itsenäistä ja
vaativaa, ja kilpailu opiskelu- ja työpaikoista on todella kovaa. Perhe ja
ystävät tukevat näiden asioiden saavuttamisessa enemmän tai vähemmän, mutta
ehdottomasti suurin vastuu jää yksilön itsensä harteille.
Hofsteden kulttuurien ulottuvuuksista löytyy myös
vastakkainasettelu maskuliinisuuden ja feminiinisyyden välillä. Maskuliinisella
yhteiskunnalla tarkoitetaan yhteiskuntaa, jossa ylistetään sankarillisuutta,
suorittamista ja menestyksen tuomaa materiaa. Feminiininen yhteiskunta puolestaan
rakentuu vaatimattomuudelle, yhteistyölle ja heikoista huolta pitämiselle.
Tämä kulttuurien ulottuvuus menee osittain päällekkäin
individualismin ja kollektiivisuuden vertailun kanssa. Tässä kohtaa on kuitenkin
nähtävissä selkeä ero Suomen ja Korean välillä. Suomalainen yhteiskunta on
pääosin ehdottomasti feminiininen. Täällä olemme vaatimattomia, pyrimme
yhteistyöhön ja hyvinvointivaltiomme takaa (ainakin vielä toistaiseksi)
heikoimmista huolehtimisen. Suomalainen lottovoittaja ei lopeta päivätyötään,
rakentaa ehkä kesämökilleen uuden laiturin, ostaa yhden pakettilomamatkan
Espanjaan ja laittaa loput rahoista visusti säästöön. Eikä varsinkaan kerro
voitostaan kenellekään. Asiasta on minun hieman vaikea kirjoittaa, sillä en
miellä itseäni millään tasolla feminiinisen yhteiskunnan kuvauksen piiriin,
mutta koen että Suomi ympärilläni on vahvasti siinä kategoriassa.
Koreassa sankareita ylistetään (kuten urheiluesimerkissä
ylempänä jo mainitsin). Ilmiötä voisi verrata Yhdysvaltoihin, josta moni asia
ja tapa ovat Etelä-Korean kulttuuriin ja yhteiskuntaan muovautuneet historiallisista
syistä. Menestys tuodaan näyttävästi esille ostamalla paikallisen Kian tai
Huyndain sijasta saksalainen tai italialainen laatuauto, ostetaan
kattohuoneisto, mittatilauspuku, kultainen Rolex ja juhlitaan kaupungin
kalleimmissa yökerhoissa seteleitä säästelemättä. Suomessa vastaavaa
käyttäytymistä paheksuttaisiin ja kateus ja katkeruus valtaisivat
kanssaihmisten mielen.
Nauttikaa menestyksestä |
Itse sen verran menestyksennälkäisenä kaverina toivoisin
tässä asiassa Suomen ja suomalaisten ottavan mallia Koreasta, jotta ainakin
vahingollisesta kateuden ilmapiiristä päästäisiin eroon. Näinkin rankasti
verotetussa valtiossa yhden taloudellinen menestys tuo parempaa elintasoa myös lukemattomalle
määrälle muita ihmisiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti