tiistai 1. syyskuuta 2015

Komean venäläisen miehen tuhannen euron taksimatkat

Jengiä!
Koreassa julkinen liikenne toimii täsmällisesti ja on kaikin puolin järkevin vaihtoehto liikkumiseen, vaikka normaalisti kotimaassa olenkin suuri yksityisautoilun ystävä, enkä käytä julkisia kuin pakon edessä.

Seoulin metropolialueella ylivoimaisesti tehokkain keino siirtyä paikasta toiseen on metro. Metroa (ja busseja) käyttääkseen on hyvä hankkia T-Money – niminen matkakortti, joita myydään lähes
jokaisessa kaupassa ja kioskissa. Tämä on edullisempi ja huomattavasti kätevämpi vaihtoehto kuin käteisellä rahalla pelailu. Itse kortti kustantaa pari euroa ja sille voi ladata metroasemilla, kaupoissa ja kioskeissa haluamansa summan rahaa. Kortti käy maksuvälineenä myös useissa juoma- ja välipala-automaateissa, joita on mm. kampusalueilla paljon ja niistä tulee väistämättä pitkinä koulupäivinä ostettua pieniä energiaruiskeita.

Metrolla pääsi Incheonista Seoulin ydinalueille reilussa tunnissa. Pääväylillä menee usein kaksi eri metroa, joista toinen pysähtyy vain pääpysäkeille ja on siten huomattavasti nopeampi ja mukavampi tapa matkustaa. Nämä metrot tunnistaa
punaisista ”rapid”-teksteistä. Metrot ovat valtavia, mutta niin ovat myös ihmismäärät, joten istumapaikkaa on turha odottaa, varsinkaan ruuhkaisimpina aikoina. Hyville tavoille opetettu suomalainen on myös herkkä luovuttamaan paikkansa välittömästi vanhemman tai muuten ulkoisesti heikommassa kunnossa olevan ihmisen ilmestyttyä, mutta kokemukseni mukaan tämä tapa ei Koreassa ole kovin yleistä (mikä on ihmeellistä, sillä muuten Koreassa kunnioitetaan vanhempia ihmisiä suuresti). Ympärillä olevat ihmiset nukkuvat tai näppäilevät matkapuhelinta poikkeuksetta. Suurin osa katsoo korealaisia draamasarjoja tai pesäpalloa matkustaessaan. Edellä mainituista syistä johtuen paikalliset antavat metrossa erittäin pahaa silmää ja myös aika herkästi huomauttavat asiasta suullisesti ja elekielin, mikäli pitää liikaa mekkalaa. Liialla mekkalalla tarkoitan myös korotettua puheen volyymiä, joka koitui ongelmaksi useampaankin otteeseen, varsinkin isommalla porukalla liikkuessa. Samat säännöt pätevät myös busseihin. Sinänsä hupaisaa, sillä muuten korealaiset ovat kyllä keskenään varsin kovaäänistä sakkia ihan yleisilläkin paikoilla.

Asuin itse n. 45 minuutin bussimatkan päässä yliopistolta. Matkan joutui taittamaan kahdesti päivässä joka päivä (okei, välillä tuli lipsuttua). Oppitunnin alulta oli ikävä olla myöhässä, sillä useimmat kurssit olivat niin täynnä, että myöhässä tulleet joutuivat aika-ajoin raahaamaan viereisistä luokista itselleen pulpetteja ja tuoleja, ja ahtautuivat niiden kanssa jonnekin päin luokkahuonetta, yleensä aivan opettajan nenän eteen. Opettajat eivät muutenkaan katsoneet hyvällä myöhästelyä, joten valitettavan usein allekirjoittanut joutui tarttumaan taksipalveluihin, kun bussi pääsi livahtamaan ohi. Tuollainen 45 minuutin bussimatka ja vastaavasti sama matka metrolla olivat jotakuinkin hinnaltaan samoja, noin euron luokkaa.

Onneksi ei sentään tällä matkusteltu...
Taksit ovatkin sitten vaihtoehdoista se poikkeuksellisin. Neljän kuukauden aikana tuli käytettyä reilu tuhat euroa paikallisiin takseihin, mutta en kadu hetkeäkään. Liikennekulttuuri on nimittäin sen verran Suomesta poikkeavaa, että voi hyvin mielin ajatella taksikyydin olevan samalla myös pääsylippu huvipuistoon. Keskellä vilkkaimpia ja kapeimpia katuja painetaan reilua satasta, kanssa-autoilijat ovat virittäneet autoihinsa mitä erilaisimpia tavarakuljetuksia, kuskit kuuntelevat täydellä volyymilla milloin Katy Perryä ja milloin korealaista kansanmusiikkia. Pääsääntöisesti kuskit ovat todella mukavia ja kyselevät koreanenglannilla mielellään mistä olet kotoisin, miksi olet Koreassa, kuinka pitkään ja mitä ajattelet heidän maastaan. Useimmat luulivat minua komeaksi venäläiseksi englanninkielen opettajaksi, joka tykkää saunoa ja katsoa pesäpalloa…

Taksin aloitusmaksu on päivällä reilun kahden euron paikkeilla ja öisin muutama kymmentä senttiä siihen päälle. Hieman vajaan puolen tunnin kaupunkiajo kustansi noin kahdeksan euroa. Alueelta löytyy myös ns. mustia takseja (ovat siis väriltään mustia), jotka ovat olevinaan ”premium” takseja. Aloitusmaksu on reilu tuplat normaalista, mutta taksa taisi muuten olla sama. Eroa normaaleihin takseihin ei kuitenkaan ole kuin hieman laadukkaampi pirssi ja ilmeisesti kuskin parempi englanninkielen taito (ei näkynyt käytännössä).


Ainiin tuli sitä kerran todistettua keski-ikäisen korealaisnaisen ilmalento, kun bussi jolla matkustin törmäsi kyseiseen rouvaan. Melkoinen tömähdys kuului, mutta onneksi nainen lensi pois bussin ajoreitiltä autotien sivuun. Kauppakassin sisältö omenoineen päivineen levisi ympäriinsä, nainen jäi maahan makaamaan ja itse olin ensimmäisenä auttamassa, kun paikalliset kauhistelivat tilannetta toinen käsi suun edessä ja toinen puhelimella. Lopulta nainen nousi istumaan ja paremmin paikallista kieltä taitavat henkilöt tulivat apuun, joten jatkoin matkaani. Ilmeisesti hän selvisi säikähdyksellä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti